Ajoneuvoteollisuus

Pinnoitettuja turvalasitusmateriaaleja ja komponentteja ajoneuvoteollisuuteen

Toimitamme turvalasituksiin polykarbonaattia (PC) joka on iskunkestävä ja turvallinen materiaali.

Ajoneuvoteollisuudessa koneet ja koneenosat ovat todella kovilla. Ne altistuvat vaihteleville sääolosuhteille, joissa lämpötila voi olla -50⁰C - + 50 ⁰C ja lisäksi toimintaympäristössä voi olla vettä, jäätä, lunta tai paahtava aurinko. Koneet työskentelevät raskaasti kuormitettuina vaikeissa maastoissa pölyn ja hiekan keskellä, pahimmillaan keskellä Siperiaa.

Ajoneuvovalmistajien täytyy pystyä takamaan koneen kuljettajille turvallinen työympäristö ja mahdollisimman huoltovapaa kone. Tästä syystä muovia käytetään yhä enemmän myös työkoneiden valmistuksessa.

Pinnoitteella saadaan materiaalille paremmin naarmuuntumista sekä kulutusta kestävä pinta. Materiaali toimitetaan asiakkaan piirustusten mukaan levyinä ja esitaivutettuna osina. Valikoimaamme kuuluvat 3–12 mm polykarbonaatit, värivaihtoehtoina kirkas, pronssi ja vihreä, sekä kirkas 15 mm polykarbonaatti.

Toimitamme myös laajoina kokonaisuuksina valmiiksi koneistettuja ajoneuvoteollisuuden muovikomponentteja, kuten hammas-, taitto- ja telapyöriä, liukupaloja jne.

Tärkeimmät syyt muovimateriaalien käyttöön

  • suuri mekaaninen lujuus
  • hyvä kulutuskestävyys
  • hyvä kemiallinen kestävyys
  • hyvä säänkesto
  • pieni kitkakerroin
  • keveys

Käyttökohteita

  • lasitukset
  • liukupalat ja -laakerit
  • läpivientirenkaat
  • ohjainrenkaat
  • suojat
  • sisustus


Ajoneuvojen lasitukset

Polykarbonaatti (PC)

Polykarbonaatti on kirkas materiaali, jonka merkittävin ominaisuus on iskunkestävyys. Se on puolet lasia kevyempi. Lisäksi sitä on helppo työstää ja porata ilman rikkoutumisen vaaraa. PC on yksi harvoja muovimateriaaleja, joita pystyy taivuttamaan sekä kylmänä että lämpimänä.

Tämän materiaalin ainoat heikkoudet ovat huono liuottimien kestävyys ja pehmeä pinta, jonka takia se on herkkä naarmuuntumiselle.

Lyhyesti

  • hyvä optinen läpinäkyvyys
  • iskunkestävyys
  • keveys
  • helppo työstö ja taivutus
  • pieni viruma
  • kohtuullisen korkean lämpötilan kesto

Kovapinnoitettu polykarbonaatti

Muovimateriaaleille on saatavilla erilaisia pinnoitteita, kuten kova, antistaattinen ja huurtumisen estävä pinnoite. Ajoneuvoteollisuudessa käytetään kovapinnoitetta, jonka avulla PC:n heikkoudet pystytään korjaamaan.

Kovapinnoite takaa PC:lle kulutusta ja kemikaaleja kestävän pinnan. Pinnoite myös antaa materiaalille UV-säteilysuojan, mikä estää sään vaihtelun aiheuttaman materiaalin haurastumisen ja kellastumisen.

Yhdistettynä polykarbonaatti ja kovapinnoite muodostavat ylivoimaisen materiaalin ajoneuvolasituksiin.

Laminoidut polykarbonaatit

Laminoidulla polykarbonaatilla tarkoitetaan yhdistelmää, jossa vähintään kaksi polykarbonaattilevyä on liitetty toisiinsa yleensä polyuretaanikalvon avulla. Tämä rakenne parantaa materiaalin iskulujuutta optista läpinäkyvyyttä heikentämättä. Yhdistelmä mahdollistaa luodinkestävien ikkunoiden valmistamisen PC:stä.

Laminoituja polykarbonaatteja käytetään ajoneuvoteollisuuden lisäksi puolustusvälineteollisuudessa kypärien suojavisiireissä ja ajoneuvojen ikkunoina.

Lämmitettävät polykarbonaatit

Laminointimenetelmän avulla pystytään valmistamaan myös lämmitettäviä polykarbonaatti-ikkunoita.

Kahden PC-levyn väliin laminoidaan lämmityskalvo, johon johdetaan virta. Siten hankalissa kohdissa olevat ikkunat pystytään pitämään läpinäkyvinä ilman mekaanista puhdistusta.

Kalvo ei vaikuta materiaalin optiseen läpinäkyvyyteen.

Testaaminen

EU:n koneturvallisuusdirektiivin säännökset koskevat työkoneita. Niiden mukaan ohjaamolla varustettu kone on suunniteltava siten, että kuljettaja on suojattu putoavilta ja tunkeutuvilta esineiltä, sekä estettävä kuljettajan vahingoittuminen koneen kaatuessa.

Ennen kuin ajoneuvo pystytään hyväksyttävästi ottamaan käyttöön, sen ohjaamot testataan usealla tavalla.

  • ROPS vastaa koneen ympäripyörähtämistilannetta
  • FOPS vastaa katolle putoavan esineen suojausta
  • OPS vastaa ohjaamoon sivuilta tunkeutuvien esineiden suojausta

Standardeja ohjaamojen lujuuskokeille
ISO 3471, ISO 3449, ISO 8082, ISO 8083, ISO 8084, SAE J 1040 ja SAR J 1084

Muut käyttökohteet

Liukupalat ja -laakerit

  • PA 6 G
  • PA 6 G + OIL
  • PE 1000 + MoS2
  • PE 1000
  • POM

Läpivienti- ja ohjainrenkaat

  • PE 1000
  • POM
  • PA 6 G

Suojat

  • PC
  • Kovapintainen PC
  • ABS